Paragrafen

Bedrijfsvoering

In 2023 is het nieuwe strategische HR beleid vastgesteld. Deze beleidsagenda loopt van 2024 tot en met 2027 en kent twee pijlers: aantrekkelijk werkgeverschap en zelfbewuste wendbare organisatie. Beide pijlers worden geladen aan de hand van thema’s. Jaarlijks prioriteren we op basis van ons strategisch beleid en leggen we in het jaarplan vast welke doelen we het komend kalenderjaar willen bereiken. Naast het vormen van ons nieuwe meerjarenbeleid, zijn in 2023 belangrijke resultaten geboekt waar we er hier enkele van benoemen.

In 2023 is de corporate recruiter begonnen; een nieuwe functie binnen onze organisatie. De recruiter vervult een belangrijke rol in het zoeken en proactief benaderen van kandidaten voor moeilijk vervulbare vacatures. Ook zorgt de recruiter voor goede contacten met het onderwijs, zodat we in beeld zijn als potentieel werkgever bij studenten (‘campus recruitment’). Onze in 2022 ontwikkelde arbeidsmarktcampagne is in 2023 volop ingezet, zowel om generiek in beeld te zijn als werkgever, als om specifieke doelgroepen te bereiken. In 2024 bestendigen we deze aanpak en spitsen we deze nog meer toe op moeilijk vervulbare vacatures. Het samenspel met de vacaturehouders (snel schakelen, realistische uitvraag en creatief denken) is daarbij cruciaal. In het verlengde hiervan, werd in 2023 ook het ‘onboarden’ van nieuwe medewerkers onder de loep genomen. Er werd een onboarding- programma samengesteld. Het nieuwe programma – dat bestaat uit operationele, informatieve en sociale elementen- wordt in 2024 verder ontwikkeld. Onder meer op basis van de resultaten van onderzoek onder starters.
Naast het binnenhalen van nieuwe collega’s, is behoud van vitale en wendbare collega’s minstens zo belangrijk. In het najaar van 2023 is een organisatiebreed medewerkersonderzoek gehouden, dit leverde resultaten op om trots op te zijn. De respons was hoog (79%) en op nagenoeg alle uitgevraagde thema’s wordt hoger of gelijk gescoord t.a.v. de benchmark gemeenten gelijke grootte en t.o.v. het vorige onderzoek uit 2020. Uiteraard bieden de onderzoeksresultaten ook aanleiding tot actie, ter verbetering en/of ter bestendiging van positieve punten. Hiermee zijn en blijven we aan de slag, zowel op teamniveau als organisatiebreed.

In 2023 startte de pilot Het Goede Gesprek, als vervanger van de traditionele gesprekscyclus met een plannings- functionerings- en beoordelingsgesprek. De pilot is succesvol geëvalueerd en de regeling is per 1 januari 2024 van kracht gegaan. Onze nieuwe gesprekscyclus is een meer vrije gespreksvorm die leidt tot goede gesprekken waarin de zaken besproken worden die er toe doen. Bovendien leidt het goede gesprek tot een lagere administratieve last bij leidinggevenden.

De derde ontwikkeling die van belang is te benoemen in het kader van behoud vitale en wendbare medewerkers, is onze aanpak ‘Duurzaam vitaal’. Binnen deze aanpak vindt een scala aan activiteiten plaats, zowel vraag- als aanbod gericht en aansluitend bij individuele wensen. Nieuw gestart in 2023 is het Health Coach Program waarvoor medewerkers zich op individuele basis kunnen aanmelden. Dit programma levert medewerkers inzicht en praktische handvatten om hun vitaliteit te vergroten. De animo voor deelname is groot en de in 2023 gestarte medewerkers zijn zeer positief over het programma en de persoonlijke aanpak.  

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 10:08:38 met de export van 07/10/2024 09:49:04