Bijlagen

Integriteit

De gemeente legt ook middels een separaat Jaarverslag integriteit verantwoording af over het integriteitsbeleid en de uitvoering.

De organisatie voert sinds een aantal jaren een integriteitsbeleid dat is gericht op het bevorderen van goed ambtelijk handelen en dat in elk geval aandacht besteedt aan het bevorderen van integriteitsbewustzijn en aan het voorkomen van misbruik van bevoegdheden, belangenverstrengeling en discriminatie. De organisatie heeft vier interne vertrouwenspersonen voor zowel integriteit als ongewenste omgangsvormen. Een juridisch adviseur van de afdeling Bedrijfsvoering is aangewezen als integriteitscoördinator. De concerncontroller is verantwoordelijk voor het integriteitsbeleid en de adequate afhandeling van meldingen. De preventieve handhaving komt tot uitdrukking in allerlei maatregelen die genomen zijn bij indiensttreding, informatiebescherming, inkoop- en aanbestedingsprocedures en periodieke communicatie. De repressieve handhaving wordt geborgd door een zorgvuldige meldingsprocedure en onderzoeksprocedure en het opleggen van eventuele (rechtspositionele) maatregelen.

Ontwikkeling integriteitsbeleid 2023
In 2024 is gestart met een nieuw partner voor het geven van integriteitstraining als onderdeel van de onboarding van nieuwe medewerkers. Met deze partner is ook gestart met het ontwikkelen van een training integriteit voor inhuur en een ‘opfristraining’ voor alle medewerkers. Er is een proef gestart met een externe vertrouwenspersoon om een extra ‘veilige’ route voor medewerkers te bieden. We zetten in 2024 deze proef door omdat nog geen uitspraak gedaan kan worden of een externe vertrouwenspersoon voldoende meerwaarde biedt. De voor 2023 geplande integriteitsenquête is verplaatst naar begin 2024 om in 2023 ruimte te bieden aan het medewerkersonderzoek. Deze enquête kan ook informatie opleveren over de noodzaak voor een externe vertrouwenspersoon.
In 2023 is er enig verloop onder de vertrouwenspersonen geweest. Nieuwe vertrouwenspersonen werven duurt enige tijd. De verwachting is dat er begin 2024 weer voldoende vertrouwenspersonen zullen zijn. Tegelijk zal ingezet worden op 1 à 2 extra vertrouwenspersonen om bij verloop toch een goede beschikbaarheid te hebben.

Integriteitsmeldingen 2023
In 2023 zijn er in totaal 18 kwesties over een (vermoeden) van een integriteitskwestie besproken dan wel behandeld. Daarvan zijn er 12 kwesties behandeld en afgehandeld door de vertrouwenspersonen, 6 meldingen zijn binnengekomen bij de integriteitscoördinator. De (vermoedelijke) schendingen hebben in 80% van de gevallen betrekking op ongewenst gedrag. De (vermoedelijke) schendingen zijn losse incidenten, waardoor geen patronen zichtbaar zijn die extra aandacht behoeven. De meldingen bij de integriteitscoördinator zijn - na onderzoek – niet-ontvankelijk verklaard of door goed overleg afgedaan.

Er zijn geen meldingen of klachten ingediend bij het Huis voor Klokkenluiders.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 10:08:38 met de export van 07/10/2024 09:49:04