Tot dit taakveld behoren de organisatie van het leerlingenvervoer, het aanbieden van voorschoolse educatie, het voeren van onderwijsachterstandenbeleid, het mede zorg dragen voor passend onderwijs, het aanbieden van volwasseneneducatie en het stimuleren van schooldeelname door leerplicht en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.
Wat gaan we ervoor doen?
De inzet op passend onderwijs, leerplicht, laaggeletterdheid, platform Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt en peuteropvang wordt gecontinueerd of geïntensiveerd. De deelname aan voorschoolse educatie (VE) wordt gemonitord. Vanaf 2023 wordt deelgenomen aan een VE-monitoringssysteem om doelgroeppeuters nog beter te monitoren. Tevens wordt ingezet op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten, onder andere door het verstevigen van de preventieve aanpak. Een visie op leerplicht-RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt) wordt hiertoe opgesteld. Ook in 2023 worden in samenwerking met scholen, kinderdagopvang, buitenschoolse opvang, (jeugdgezondheids)zorg, bibliotheken en andere lokale partijen maatregelen ingezet in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs ter bestrijding van (leer)achterstanden als gevolg van de coronacrisis en in het kader van de uitvoering van de Lokale Educatieve Agenda. Voor de periode 2023-2027 wordt in samenwerking met partners en de gemeenteraad een nieuwe Lokale Educatieve Agenda opgesteld. Het blijkt dat mensen die laaggeletterd zijn vaker een lager inkomen hebben, werkloos zijn, schulden of gezondheidsproblemen hebben. Ook kan het gebruik van computer of smartphone voor hen lastig zijn. Door de inzet van volwasseneneducatie willen we ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen. |
---|
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Binnen dit taakveld subsidiëren wij de Voor- en vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvanggroepen. Er zijn 9 locaties met groepen voor VVE. In 2023 |
---|
Acties
Acties 2023 | Status | |
---|---|---|
Opstellen Lokale Educatieve Agenda 2023-2027 | ||
Deelnemen aan VE-monitorsysteem om doelgroeppeuters beter te monitoren | ||
Implementeren visie leerplicht-RMC | ||
Herijken Onderwijsvisie 2014 | ||
Scholen uitnodigen bij de gemeenteraad om te leren over democratie en besluitvorming. |
Toelichting acties:
Het jeugd- en onderwijsbeleid richt zich op een voorspoedige ontwikkeling van kinderen en jongeren, waarbij zo nodig passende ondersteuning in de ontwikkeling wordt georganiseerd. Het nieuwe onderwijsbeleid (LEA), het fundamentele gesprek over opgroeien, opvoeden en ontwikkelen (motie Raad) en de nieuwe programmering van schoolgebouw (IHP) dragen hieraan allemaal aan bij. Het college brengt deze trajecten daarom bewust in onderling verband. Dat heeft geleid tot een aangepaste tijdplanning. Opstellen Lokale Educatieve Agenda 2023-2027 Deelnemen aan VE-monitorsysteem om doelgroeppeuters beter te monitoren. Implementeren visie leerplicht-RMC Herijken Onderwijsvisie 2014 Scholen uitnodigen bij de gemeenteraad om te leren over democratie en besluitvorming. |
---|
Wat heeft het gekost?
Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.636 | 405 | 4.041 | 3.783 | 258 |
Baten | 2.353 | 253 | 2.606 | 2.885 | 279 |
Saldo van lasten en baten | -1.282 | -152 | -1.434 | -898 | 536 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen leerlingenvervoer, voor- en vroegschoolse educatie, instroomgroepen statushouders, laaggeletterdheid, brede school activiteiten, leerplicht en de lokale educatieve agenda. De baten betreffen de Rijksmiddelen ten behoeve van onderwijsachterstandenbeleid en leerplicht.
Vanaf 2022 zijn ook de lasten en baten toegevoegd van het Nationaal Programma Onderwijs.