Financiële resultaten per programma

Afwijking programma Verkeer en Vervoer

Programma Verkeer en Vervoer

Primitieve
begroting 2023

Begrotings-
wijzigingen
2023

Begroting na
wijziging 2023

Realisatie
2023

Voor- / nadeel

Lasten

Verkeer en Vervoer

14.283

-1.618

12.665

11.831

835

Parkeren

667

-13

654

740

-86

Recreatieve havens

119

15

134

65

70

Openbaar vervoer

57

0

57

69

-13

Totaal lasten

15.126

-1.615

13.510

12.704

806

Baten

Verkeer en Vervoer

358

302

660

1.031

371

Parkeren

9

34

43

58

15

Recreatieve havens

2

15

17

25

9

Openbaar vervoer

0

0

0

0

0

Totaal baten

368

351

719

1.114

395

Saldo van baten en lasten

-14.757

1.966

-12.791

-11.590

1.201

Bedragen x € 1.000

Toelichting financiën

Het saldo van baten en lasten van het programma Verkeer en Vervoer is ten opzichte van de begroting 2023 in totaal € 1.201.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.

Lasten
Verkeer en Vervoer (€ 835.000 voordeel)

Het voordelig saldo op dit taakveld wordt gedeeltelijk veroorzaakt doordat het regulier budget voor kleinschalige verkeersmaatregelen en fietsdepots niet volledig nodig is geweest. Vanwege de natte weersomstandigheden in het laatste kwartaal konden werkzaamheden aan de belijningen niet uitgevoerd worden, waardoor er minder besteed is.

In 2023 zijn incidentele lasten opgenomen voor de voorbereidende werkzaamheden, die maar deels gebruikt zijn, voor het ondergronds brengen van de hoogspanningskabels, het kruispunt Appelgaarde-Hofzichtlaan en de Metropolitane fietsroute.
De lasten van de Taskforce Mall of The Netherlands zijn lager uitgevallen, waardoor de onttrekking aan de Reserve Mobiliteit (zie toelichting bij Programma 1, taakveld mutatie reserves) met een gelijk bedrag lager is.

In december is er een korte termijn aanpak voor deelmobiliteit vastgesteld en met de raad gedeeld. Hierdoor is het budget in 2023 nog niet besteed.

Overheveling
Om de projecten alsnog te realiseren wordt voorgesteld de restant budgetten van de voorbereidende werkzaamheden van het ondergronds brengen van de Hoogspanningskabels (€ 34.500), Metropolitane fietsroute (€ 35.000) en die van het kruispunt Appelgaarde - Hofzichtlaan (€ 35.000) over te hevelen naar 2024.
Daarnaast wordt voorgesteld om de restantbudgetten voor de inzet van middelen op mobiliteitsmanagement en andere maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming rondom de Mall of The Netherlands op peil te houden (€ 100.000) en voor de deelmobiliteit (€ 150.000) over te hevelen.

Om met andere regionale partijen gezamenlijk de verkenning te onderzoeken van de verbinding (ondertunneling) van de Utrechtsebaan met de Huygenstunnel was een budget van € 50.000 geraamd. Het restantbudget van € 20.000 wordt in 2024 ingezet.

Recreatieve havens (€ 70.000 voordeel)

Omdat de afwijking kleiner is dan € 100.000 wordt deze niet nader toegelicht.
Er is wel sprake van een niet besteed incidenteel budget, waarvoor een overheveling wordt voorgesteld.
Het gaat om het plan om aanlegsteigers uit te voeren met aandacht voor duurzaamheid en bij voorkeur nabij historisch erfgoed. Voor 2023 was de gemeente van plan te onderzoek te doen naar de behoefte aan en mogelijkheden tot extra aanlegsteigers bij voorkeur nabij historisch erfgoed. Hieraan is in 2023 nog geen gevolg gegeven. Door prioritering binnen alle opgaven is de verwachting dat dit vanaf 2025 verder kan worden opgepakt.

Overheveling

Voorgesteld wordt om het budget van € 80.000 voor aanlegsteigers uitgevoerd met aandacht voor duurzaamheid en bij voorkeur nabij historisch erfgoed over te hevelen naar 2025, om de taak alsnog te realiseren.

Baten
Verkeer en vervoer (€ 371.000 voordeel)
Het voordeel op de baten wordt voor €125.000 veroorzaakt door hoger uitgevallen degeneratievergoeding voor het herstel van bestrating (stoepen/paden/wegen) na graafwerkzaamheden.
Daarnaast zijn er diverse kleinere voordelen.

Overheveling

Voorgesteld wordt om de € 125.000 extra ontvangen degeneratievergoeding te storten in de voorziening wegen zodat het in 2024 ingezet kan worden voor het herstel van bestrating.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 10:08:38 met de export van 07/10/2024 09:49:04