Tot dit taakveld behoort individuele ondersteuning aan inwoners die zelfstandig wonen en die daarvoor een toekenningsbeschikking (indicatie) hebben ontvangen van de gemeente. Het omvat zowel de voorzieningen in natura als de persoonsgebonden budgetten (pgb).
Hier vallen onder andere de volgende vormen van ondersteuning onder:
- Begeleiding
- Huishoudelijke ondersteuning
- Respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers
- Individueel vervoer
- Financiële tegemoetkoming voor personen met een fysieke beperking of een psychische of psychosociale beperking van daarmee verband houdende extra kosten
- Schuldhulpverlening
Wat gaan we ervoor doen?
De gemeente ontvangt jaarlijks circa 3.000 hulpvragen voor inwoners in het kader van de Wmo. Deze vragen worden tijdig en goed opgepakt. De prestaties van aanbieders worden gemonitord en waar het nodig is, wordt er bijgestuurd. |
---|
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
De gemeente heeft in 2023 circa 3200 hulpvragen (meldingen) ontvangen voor inwoners in het kader van de gehele Wmo. Door het oppakken van de hulpvragen en door de samenwerking met welzijnspartijen, ondersteunt de gemeente haar inwoners in hun behoefte zolang mogelijk thuis te wonen. In 2023 is de inkoop van de Wmo-begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf afgerond. Dit is een regionale samenwerking geweest. Het inkoopproces heeft geleid tot meer producten binnen de Wmo-begeleiding, waardoor beter maatwerk geleverd kan worden, dan bij de vorige inkoop. In de gesprekken met zorginstellingen over het ontschotten van de dagbesteding dementie is duidelijk geworden dat de stap hiernaar toe voor de zorgaanbieders op dit moment nog te groot is. Hier is vooralsnog geen vervolg aan gegeven. De gemeente koopt huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wmo in bij aanbieders in de vorm van resultaatfinanciering. Dit houdt in dat aanbieders zorgen voor een schoon huis zonder dat de gemeente aangeeft hoeveel uur er geleverd moet worden. De gemeente ziet toe op het behalen van de resultaten. Het gebruik van huishoudelijke ondersteuning in onze gemeente neemt al jaren sterk toe met als gevolg dat de uitgaven hiervoor stijgen. In de afgelopen jaren heeft de gemeente een solide fundament gelegd voor de schuldhulpverlening. De ambitie uit het beleidsplan is dat meer inwoners (duurzaam) schuldenvrij zijn. Landelijk is geobserveerd dat de financiële gevolgen van de coronacrisis diep en langdurig zijn. Een grote financiële noodgolf is echter uitgebleven dankzij overheidsinterventies en steunpakketten. Voor de inwoners die nog steeds kampen met de gevolgen hiervan en te maken hebben met schulden, regelde de gemeente curatieve schuldhulpverlening. Het doel van het curatieve schuldhulpverleningstraject is het duurzaam oplossen van de schuldsituatie van de inwoner. In 2023 heeft de gemeente geïnvesteerd in de verbetering van vroegsignalering van schuldenproblematiek door een extra medewerker toe te wijzen aan dit cruciale gebied. Deze versterking heeft geleid tot een aanzienlijke toename in het aantal opgepakte meldingen: van gemiddeld 85 naar 115-125 meldingen per maand. Deze verbeterde capaciteit heeft het mogelijk gemaakt om alle crisisgerelateerde meldingen en meldingen van schulden vanaf €300 direct op te pakken. Daarnaast is de gemeente aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute waarbij inwoners via een vragenlijst op de website geldfit.nl inzicht kunnen krijgen in welke hulp het best past bij hun specifieke situatie. Dit initiatief vergroot de toegankelijkheid en het bereik van schuldhulpverlening. In 2023 is een significante toename in het gebruik van deze website geconstateerd bij vergelijking van de kwartalen. |
---|
Acties
Acties 2023 | Status |
---|---|
In 2023 continueren en breiden we de uitvoering van vroegsignalering (Vroeg Eropaf) uit en zetten we in op een verdere verbetering (meer mensen worden persoonlijk geholpen) van het project en verstevigen we de afspraken. | |
Onderzoek naar de (juridische) opties voor het vragen van een eigen bijdrage voor dagbesteding Wmo in combinatie met het huidige aanbod. | |
Wmo-beleid wordt ontwikkeld waarin zoveel mogelijk de verbinding tussen de voorliggende voorzieningen en maatwerkvoorzieningen versterkt wordt. | |
Toelichting afwijkingen acties:
In 2023 continueren en bereiden we de uitvoering van vroegsignalering (Vroeg Eropaf) uit en zetten we in op een verdere verbetering (meer mensen worden persoonlijk geholpen) van het project en verstevigen we de afspraken.
Onderzoek naar de (juridische) opties voor het vragen van een eigen bijdrage voor dagbesteding Wmo in combinatie met het huidige aanbod.
Wmo-beleid wordt ontwikkeld waarin zoveel mogelijk de verbinding tussen de voorliggende voorzieningen en maatwerkvoorzieningen versterkt wordt.
|
---|
Wat heeft het gekost?
Maatwerk dienstverlening 18+ | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 14.270 | 191 | 14.461 | 14.251 | 210 |
Baten | 573 | -143 | 430 | 446 | 16 |
Saldo van lasten en baten | -13.697 | -334 | -14.031 | -13.805 | 226 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name kosten voor huishoudelijke ondersteuning, begeleiding (in groepsverband en individueel) en schuldhulpverlening.
De baten betreffen de eigen bijdragen die cliënten betalen bij het afnemen van Wmo-diensten. Daarnaast zijn hier vanaf 2023 ook de inkomsten uit de gemeente Den Haag aan toegevoegd ter dekking van de lasten voor overbruggingszorg aan cliënten met een beschermd wonen-indicatie die op de wachtlijst staan en in afwachting daarvan Wmo-zorg ontvangen.