Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur, te weten:
- Verkeersbeleid.
- Verkeersmaatregelen: verkeersborden, verkeersregelinstallaties, bewegwijzering en straatmeubilair voor verkeersregulering.
- Beïnvloeden van het verkeersgedrag met het oog op verkeersveiligheid.
- Aanleg, reconstructie, inspectie, beheer en onderhoud van de verharde openbare ruimte: wegen, pleinen, fietspaden, voetpaden en overige verhardingen.
- Civieltechnische kunstwerken: inspectie, beheer en onderhoud bruggen, tunnels en dergelijke.
- Verlichting wegen: aanleg, beheer en onderhoud.
- Gladheidbestrijding: sneeuwruimen en strooien.
- Straatreiniging: schoonmaken en (toezien op) schoonhouden van de openbare ruimte van veeg- en zwerfafval.
- Reguleren van de openbare ruimte: vergunningen voor inritten, aanleg kabels, verhuren standplaatsen (grond, benzinestations).
- Verwijderen verkeersobstakels en vergunningen voor het tijdelijk plaatsen van voorwerpen op de openbare weg.
Wat gaan we ervoor doen?
Leefbaarheid in relatie tot verkeer verdient de komen de jaren extra aandacht. We willen samen met de bewoners het Damcentrum autoluw maken. We kijken daarbij naar mogelijkheden van een herinrichting, waarbij de auto te gast is en onderzoeken of een milieuzone hieraan kan bijdragen. We brengen de gesprekken op gang met relevante partijen om te komen tot een gezamenlijk initiatief ter ondertunneling van de Utrechtsebaan tot Huygenstunnel. Met subsidie van het Rijk en de MRDH wordt een aantal extra verkeersveiligheidsprojecten voorbereid om de positie van (kwetsbare) weggebruikers te verbeteren. Hindernissen voor fietsers en voetgangers nemen we weg door veilige en comfortabele fiets- en wandelpaden en het optimaal inrichten van kruispunten. We stellen een actieplan verkeersveiligheid op, met veel aandacht voor participatie. In Stompwijk starten we in we met de herinrichting van de Dr. van Noortstraat om deze autoluw te maken, nu de nieuwe rondweg in gebruik genomen is. Deelmobiliteit en elektrisch rijden blijven we stimuleren. Wel gaan we strenger handhaven om overlast van deeltweewielers te verminderen. We verbeteren de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg per fiets door de regionale fietsroutes Velostrada (Voorburg Noord – Binckhorst) en het Trekfietstracé (Westvlietweg – Binckhorst). |
---|
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Met de verkenning en het plan van aanpak voor Damcentrum is een start gemaakt (autoluwe inrichting, milieuzone én aanverwante ontwikkelingen). Dit was complexer en kostte meer tijd dan eerder gedacht. Daarom schuift de oplevering van het plan van aanpak door naar het tweede kwartaal van 2024. De gesprekken met de buurgemeenten gericht op het verkennen van de Huygenstunnel lopen, waarbij we als gezamenlijke overheden ook de samenwerking hebben gevonden met de kenniswereld en met ruimtelijke ontwerpers. Met subsidie van het Rijk en de MRDH is een aantal extra verkeersveiligheidsprojecten voorbereid, uit te voeren vanaf 2024. Bij de vervanging van verkeerslichten is de doorstroming en verkeersveiligheid verbeterd. Daarnaast is gewerkt aan het opstellen van een actieplan verkeersveiligheid, met veel aandacht voor participatie. Het aantal elektrische laadpalen is uitgebreid met 53, volgend op de extra vraag. Er zijn nu in totaal 311 laadpalen met elk twee laadpunten. De eerste 28 kabelgoten zijn gerealiseerd. In december heeft het college de korte termijn aanpak deelmobiliteit vastgesteld. Dit betekent dat er vanaf 2024 een groter en diverser aanbod aan deelvoertuigen beschikbaar komt. Het voorontwerp van de Velostrada tussen Voorburg Noord en Binckhorst is na een participatietraject vastgesteld. Voor het Trekfietstracé (Westvlietweg – Binckhorst) loopt nog nader onderzoek naar de oversteek over de Vliet ter hoogte van de Nieuwe Tolbrug. |
---|
Acties
Acties 2023 | Status | |
---|---|---|
Start herinrichting Dr. van Noortstraat | ||
Opstellen actieplan verkeersveiligheid | ||
Plan van aanpak maken voor het onderzoeken van de mogelijkheden om Damcentrum autoluw te maken door middel van herinrichting | ||
Milieuzone onderzoeken op effectiviteit en haalbaarheid en betrekken bij (effect)onderzoek milieuzones voor de gehele gemeente | ||
We maken het thuis opladen van de elektrische auto makkelijker door het toestaan van een EV-kabelgoot |
Toelichting acties:
Start herinrichting Dr. van Noortstraat
Opstellen actieplan verkeersveiligheid
Plan van aanpak maken voor het onderzoeken van de mogelijkheden om Damcentrum autoluw te maken door middel van herinrichting.
Milieuzone onderzoeken op effectiviteit en haalbaarheid en betrekken bij (effect)onderzoek milieuzones voor de gehele gemeente.
We maken het thuis opladen van de elektrische auto makkelijker door het toestaan van een EV-kabelgoot.
|
---|
Wat heeft het gekost?
Verkeer en Vervoer | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 14.283 | -1.618 | 12.665 | 11.831 | 835 |
Baten | 358 | 302 | 660 | 1.031 | 371 |
Saldo van lasten en baten | -13.925 | 1.919 | -12.005 | -10.800 | 1.206 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties. Ook het schoon houden van wegen en (fiets)paden maken onderdeel uit van dit taakveld.
De baten betreffen een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen, verhuur van reclameborden, vergoeding voor lichtreclames en stadsklokken, bijdrage verkeersregelaars Mall of the Netherlands en eenmalige inkomsten onderhoud Meer- en Geerweg en afwikkeling subsidie MRDH.
Verbonden partij(en)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
---|
Doelstelling |
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werkten in 2023 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |
Ontwikkelingen |
Vanuit de Strategische Agenda 2023-2026 gaat het om de volgende opdrachten: Leidschendam-Voorburg neemt actief deel aan de Verkenning CID Binckhorst waarbij de gemeenteraden van Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Den Haag een voorkeursbesluit hebben genomen over het Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst met een tramverbinding en andere maatregelen voor bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Inmiddels is gestart met de uitwerking van het plan (opdrachten 2, 3 en 5). |