Gemeenschappelijke regelingen
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Naam
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Doelstelling
De Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is de personele kwetsbaarheid bij het operationeel gemalenbeheer te verminderen met één gezamenlijke beheer- en onderhoudsdienst voor gemalen die goed uitgerust zijn om aan de huidige en toekomstige problematiek rondom de gemalen het hoofd te bieden.
Bestuurlijk belang
Niet van toepassing
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
In 2023 is de keuze gemaakt om te gaan werken met een organisatiemodel advies-directievoering-toezicht door NAD Gemalenbeheer op de uitbesteding van de onderhoudswerkzaamheden. De voorlopige bijdrage voor het aandeel van gemeente Leidschendam-Voorburg (€ 428.824) verschilt ten opzichte van 2022 (€ 458.163) niet veel. Dit heeft dus geen gevolgen voor de kostenverrekening.
Risico's
De centrumregeling maakt deel uit van de ambtelijke organisatie van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. De financiële risico's zijn gelijk als bij uitvoering door de ambtelijke organisatie van Leidschendam-Voorburg.
Gemeentelijke bijdrage
0
Spiegeling afwegingskader
Er zijn geen wijzigingen in het afspiegelingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
0
Eigen vermogen 31-12-2023
0
Vreemd vermogen 1-1-2023
0
Vreemd vermogen 31-12-2023
0
Resultaat over 2023
0
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werkten in 2023 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
In 2023 heeft de Metropoolregio de Strategische Agenda 2023-2026 vastgesteld, waarbij de gemeente Leidschendam-Voorburg nog een zienswijze heeft ingediend. De Agenda omvat 6 opdrachten:
1. Investeren in bereikbaarheid;
2. Toekomstbestendige economie stimuleren;
3. Actieve en collectieve vormen van mobiliteit stimuleren;
4. Vernieuwen van werklocaties;
5. Versterken van het regionale mobiliteitsnetwerk;
6. Herstellen van het OV-systeem (ten aanzien van Corona).Risico's
Gemeentelijke bijdrage
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
Eigen vermogen 31-12-2023
Vreemd vermogen 1-1-2023
Vreemd vermogen 31-12-2023
Resultaat over 2023
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieu vergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Naar aanleiding van het rapport van de adviescommissie Van Aartsen 'Om de leefomgeving' is het Interbestuurlijk Programma Versterking VTH (IPB-VTH) opgestart.
Het rapport Van Aartsen is vertaald in zes pijlers:
(1) Robuuste omgevingsdiensten en financiering
(2) Bestuursrechtelijke en strafrechtelijke handhaving en vervolging
(3) Informatievoorziening
(4) Kennisinfrastructuur
(5) Onafhankelijke uitvoering van toezicht en handhaving
(6) Monitoring kwaliteit milieutoezichtNaar aanleiding hiervan zijn tussenproducten gerealiseerd per pijler zoals de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO), robuustheidscriteria's zijn vastgesteld, een modelmandaat is opgezet evenals een arbeidsmarktcampagne.
Ook heeft de ODH een nieuwe Koersplan 2023-207 opgesteld in samenwerking met de deelnemende gemeenten.
Verder heeft 2023 in het teken gestaan van voorbereidingen op de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1-1-2024.Risico's
De risico's zijn vastgelegd in de Integrale Nota Weerstandsvermogen en risicobeheer, reserves en voorzieningen 2021.Hierin zijn de beleidsuitgangspunten voor het identificeren, beheersen en kwantificeren van de risico’s opgenomen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.081.333
Spiegeling afwegingskader
De ODH is een wettelijk verplichte GR waar de gemeente Leidschendam-Voorburg bij is aangesloten. De ODH voert de wettelijke taken op het gebied van milieuwetgeving uit voor de gemeente.
Deze taken kunnen derhalve niet worden uitgevoerd door een andere organisatie.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 2.952.965
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 1.756.528
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 7.256.108
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 9.640.016
Resultaat over 2023
€ 897.254
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar.
Vestigingsplaats
Delft
Ontwikkelingen
Omdat de begroting over 2023 in 2022 is opgesteld, en daarbij geen rekening is gehouden met hoge inflatiecijfers, en een flinke loonsverhoging op basis van de CAO 2023, heeft Avalex een gewijzigde begroting 2023 opgesteld. Op basis daarvan hebben gemeenten het administratieve tekort bijgestort voor 2023.
In 2023 is tevens de nieuwe koers voor Avalex 2023-2030 'Samen winnen we alle grondstoffen terug' vastgesteld door het bestuur.Risico's
1. Het risico dat uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) leidt tot veel suboptimale verwerkingsstromen door veel verschillende stromen met lage volumes. En risico dat alleen de minder waardevolle stromen nog achterblijven voor de gemeenten, waarbij de vergoeding niet kostendekkend is. 2. Het risico dat er onvoldoende erkenning bij politieke opdrachtgevers is m.b.t. de duurzaamheidsdoelstellingen en de investeringen en beleidsontwikkelingen die dat vraagt vanuit de gemeenten. 3. Het risico op beperkte kennisborging en kennisontwikkeling; er zijn veel kwetsbaren functies binnen Avalex, waar maar één persoon de functie uitvoert. 4. Het risico dat deelnemende gemeenten steeds meer maatwerk wensen, waardoor de kosten stijgen en efficiëntie verloren gaat. 5. Het risico dat er onvoldoende mensen beschikbaar zijn met de juiste competenties, doordat Avalex niet als aantrekkelijke werkgever wordt gezien in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt. 6. Het risico van onvoorzien hoge prijsstijgingen van materialen, personeelskosten en diensten. En gebrek aan beschikbaarheid van materialen, personeel en diensten. 7. Het risico op uitval van systemen door verouderde hardware en software en ontoereikende verbindingen op locaties.
Gemeentelijke bijdrage
DVO 2023: € 9.009.299
Spiegeling afwegingskader
Er zijn geen wijzigingen in het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 6.302.000
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 7.807.000
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 36.952.000
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 38.800.000
Resultaat over 2023
Prognose o.b.v. resultaten jan-aug: € 134.000 (voordeel)
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De beleidsmatige ontwikkelingen binnen de VRH hebben zich afgespeeld binnen de kolommen: brandweer, geneeskundige hulpverlening en gemeentelijke crisisbeheersing.
In het verlengde daarvan, de multidisciplinaire rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer.
Op 27 januari 2023 heeft het algemeen bestuur het Regionaal Risicoprofiel (RRP) en Regionaal Beleidsplan Rampenbestrijding en crisisbeheersing (RBP) vastgesteld.
Op 8 september 2023 heeft het algemeen bestuur ingestemd met het eindadvies ‘Uniform Kwaliteitsniveau Bevolkingszorg’ (UKB) met daarin een aantal aanbevelingen voor bevolkingszorg.
Deze aanbevelingen zijn met andere landelijke ontwikkelingen meegenomen in de actualisatie van het regionaal kader en regionaal plan gemeentelijke crisisbeheersing.De veiligheidsregio werkt toe naar een flexibelere, multidisciplinaire crisisbeheersingsorganisatie. Deze flexibiliteit is nodig omdat rampen en crises steeds complexer worden. Een flexibele, multidisciplinaire aanpak is mogelijk omdat elke hulpdienst door de drukte in deze regio beschikt over ruime en brede kennis en ervaring alsook operationele slagkracht. Goede samenwerking kan het effect van een ramp of crisis beperken en bijdragen aan de continuïteit van de samenleving. Om de kwaliteit van het werk te blijven garanderen moet de veiligheidsregio blijven inspelen op (toekomstige) maatschappelijke trends, ontwikkelingen en wijziging van wet- en regelgeving.
Op dit moment is de gemeente Leidschendam-Voorburg in de fase om te inventariseren welke rollen binnen de crisisorganisatie gevuld moeten worden.
Risico's
De gemeenten binnen de VRH verwachten in de komende begrotingen van de VRH een goed onderbouwde risicoparagraaf aan te treffen. Effectief risicomanagement is een speerpunt voor de deelnemende gemeenten. Kwalitatieve toelichtingen op de risico's en een transparante systematiek zijndaarvoor essentieel.De paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in de begroting bevat onder meer een overzicht van de risico’s eneen uiteenzetting over de wijze waarop de risico’s worden beheerst. Om het risicoprofiel van de verbonden partij inzichtelijk te maken voor de deelnemende gemeenten, wordt hetbestuur verzocht om naast het inventariseren van de risico’s deze ook te kwantificeren en eveneens aan te geven welke maatregelen er worden genomen om de risico’s te beheersen. (bron: Kaderbrief begroting 2024 van de gemeenten in de regio Haaglanden)
Gemeentelijke bijdrage
€ 6.508.084
Spiegeling afwegingskader
2025
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 2.590.000
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 2.224.000
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 111.766.000
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 117.998.000
Resultaat over 2023
€ 4.640.000
GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
In 2023 heeft de GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden uitvoering gegeven aan de wettelijke taken.
De GGD heeft afgelopen jaar de Visie GGD 2030 verder geïmplementeerd, advies gegeven aan de gemeenten voor het plan van aanpak Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) en Integraal Zorgakkoord (IZA).
Daarnaast is de pandemische paraatheid versterkt.
Veilig Thuis Haaglanden heeft afgelopen jaar het verbeterplan uitgevoerd. De eerste uitkomsten laten een vermindering van de wachtlijsten zien.Risico's
De gemeenschappelijke regeling GGD & VeiligThuis beschikt zelf over een zeer beperkte weerstandscapaciteit waardoor risico’s door de deelnemende gemeenten moeten worden opgevangen. In de risicoparagraaf in de begroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling (GR) is een inschatting gemaakt van de financiële risico’s. De verwachting is dat het totale risico maximaal € 1 miljoen bedraagt (aandeel LV is circa € 55.000). met name gerelateerd aan het risico op verdere volumegroei bij Veilig Thuis en het niet kunnen invullen van vacatures. Vanuit het perspectief van de gemeente worden geen andere grote risico's gezien.
Gemeentelijke bijdrage
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 2.617.000
Eigen vermogen 31-12-2023
Vreemd vermogen 1-1-2023
nihil
Vreemd vermogen 31-12-2023
nihil
Resultaat over 2023
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Naam
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Doelstelling
Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. In 2019 is de gemeenschappelijke regeling gewijzigd, waarmee de taken en verantwoordelijkheden beter zijn beschreven. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
De evaluatie van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) SbJH is begin 2023 naar de gemeenteraden gestuurd.
Het verbeteren van de beleidscyclus (gemeenten) in het samenspel SbJH, aanbieders en gemeente is een belangrijk aandachtspunt.
Meer duidelijkheid over de rol, positie en handelingsruimte van het SbJH is noodzakelijk evenals een structurele reflectie op de doeltreffendheid van het beleid en uitvoering.
Dit proces wordt in 2024 opgestart.
In 2023 is de vijfde wijziging van de GR vastgesteld waarin het uittreden van Voorschoten uit de GR per 1-1-1024 wordt geregeld.
Daarnaast is de zesde wijziging van de GR in gang gezet zodat de GR in lijn wordt gebracht met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr).Risico's
Den Haag gaat vanaf 1-1-2024 delen van de jeugdhulp op een andere manier inkopen.Dat betekent dat een deel van de facturatie van geleverde zorg van Den Haag niet meer via het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH) loopt.In 2024 en 2025 wijzigt er niets in de verdeling van de kosten. Den Haag wil wel het gesprek voeren over de verdeling van kosten vanaf 2026.In 2024 wordt gestart met een gesprek over de regionale governance rond jeugdhulp en dat raakt ook het SbJH
Gemeentelijke bijdrage
€ 338.000
Spiegeling afwegingskader
Er is sprake van een publiek belang: het college is verantwoordelijk voor een kwalitatief en kwantitatief toereikend aanbod van jeugdhulp op grond van de jeugdwet. Hiervoor is het nodig om overeenkomsten aan te gaan met aanbieders van jeugdhulp. Op grond van artikel 2.8 van de Jeugdwet moeten colleges samenwerken indien dat voor een doelmatige en doeltreffende uitvoering van de wet nodig is. Voor de taken die zijn ondergebracht in de GR SbJH is dat het geval voor in ieder geval de hoog specialistische jeugdhulp. Het Rijk is voorbereidingen aan het treffen om deze samenwerking verplicht te stellen in een gemeenschappelijke regeling. Met de GR SbJH wordt al aan deze verplichting voldaan.
Het is daardoor ook niet mogelijk om een derde partij de taken uit te laten voeren.
Vanwege de verantwoordelijk van de gemeenten is een actieve betrokkenheid noodzakelijk en een rechtspersoonlijkheid in de vorm van een bedrijfsvoering organisatie.
Begin 2023 is de gemeenteraad ook geïnformeerd over de evaluatie van de GR Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden door middel van raadsbrief 3156 proces uitvoeringsplan regiovisie jeugdhulp en evaluatie Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 84.000
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 122.000
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 1.996.000
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 3.101.000
Resultaat over 2023
€ 461.000
Vennootschappen en coöperaties
VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
De bouw van de Leytsche Hof is in volle gang en wordt naar verwachting eind 2024/ begin 2025 afgerond.
Risico's
Op basis van de afspraken zijn er weinig tot geen risico’s in deze grondexploitatie. Het risico op (de hoogte van) de rente is niet voor de vof, aangezien deze verplichting is overgenomen door SJB.Ook de opbrengsten vormen geen risico voor de grex, omdat de hoogte hiervan en de planning vastgelegd zijn.Dan resteert alleen het risico op de hoogte van de (restant) civieltechnische kosten die nog gemaakt moeten worden, waarvan alleen de 3e fase van de Schoorlaan nog aanbesteed moet worden.
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
0
Eigen vermogen 31-12-2023
0
Vreemd vermogen 1-1-2023
0
Vreemd vermogen 31-12-2023
0
Resultaat over 2023
0
Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas.
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
De huidige bronnen van Dunea, de Lek en de Maas staan onder druk. Dat komt door een combinatie van klimaatverandering en bevolkingsgroei. Dunea streeft naar een duurzame drinkwatervoorziening in 2040. Om naar deze visie toe te groeien en de drinkwatervoorziening in het leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst, gaat Dunea op korte termijn het huidige systeem optimaliseren om op korte termijn aan de stijgende vraag te voldoen. Daarnaast intensiveert Dunea de samenwerking met partners voor schone bronnen en robuuste watersystemen en zet Dunea in op beïnvloeding van de vraag en voorkomen van verspilling. Op lange termijn (na 2030) moet er een duurzaam systeem komen dat blijvend veerkracht en leveringszekerheid biedt (invulling van de multi-bronnenstrategie). Dat is een drinkwatervoorziening die beschikt over meerdere, onderling onafhankelijke bronnen van goede kwaliteit.
Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de N.V. beperkt tot een bedrag van circa € 1,2 miljoen. De resultaten van Dunea zijn vooralsnog goed. De solvabiliteit over 2022 is ruim voldoende. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering toenemen. Het afgelopen jaar was de drinkwatervoorziening niet in gevaar, maar er waren wel (langlopende) uitdagingen. Er bestaat altijd een risico dat Dunea haar doelen binnen de gegeven kaders niet tijdig kan realiseren. De krapte op de arbeidsmarkt en de hoge prijzen spelen daar een rol in.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
Er vindt geen afspiegeling plaats.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 245 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 251 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 362 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 365 miljoen
Resultaat over 2023
€ 6,3 miljoen
BNG Bank NV
Naam
BNG Bank NV
Doelstelling
BNG Bank NV (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies en waterschappen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het belangrijkste instrument blijft het verstrekken van financiering tegen lage prijzen aan de kernklanten. Die lage prijzen vereisen een uitstekend risicoprofiel (de huidige ratings zijn AAA), zodat er financiering kan worden
aangetrokken tegen scherpe tarieven. Om het risicoprofiel en daarmee de lage prijzen ook de komende jaren te behouden, is het noodzakelijk dat BNG Bank het volume beheerst van leningen die beslag leggen op het risicokapitaal van
de bank (tot maximaal 10% van de leningenportefeuille). De BNG richt zich in haar activiteiten steeds meer op duuzaamheid en moet daar aan de toezichthouder ook over rapporten. Dit kan effect hebben op de klanten van de BNG.Risico's
Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. De risico's zijn voor de aandeelhouder beperkt. Voor de bank zelf zijn de volgende risico's te noemen: Komst van nieuwe spelers in financiële omgeving, Kosten als gevolg van wet- en regelgeving die de bank of klanten raakt, Overheidsvisie op nutsbanken en Desintermediatie. De bank speelt hier actief op in.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
2025
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 4.3 miljard
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 4.6 miljard
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 145 miljard
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 144 miljard
Resultaat over 2023
€ 300 miljoen
Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Stedin speelt een belangrijke rol in de energietransitie voor wat betreft de infrastructuur die nodig is om te schakelen van gas naar elektriciteit. Daarnaast is er veel extra capaciteit nodig om het opladen van elektrische voertuigen
mogelijk te maken en het terugleveren van stroom uit zonnepanelen te verwerken. Dit vergt zeer grote investeringen waarvoor Stedin. Stedin heeft samen met de aandeelhouders, met het traject 'lange termijn financiering 3',
onderzocht op welke wijze deze kapitaalinjectie vorm kon krijgen. Dit is het vervolg op het succesvol afgesloten traject lange termijn financiering 2. Ook nieuwe partijen en gemeenteraden van de deelnemende gemeenten zijn betrokken bij het traject. Het resultaat is dat het Rijk deelnemer is geworden in Stedin en een kapitaalinjectie heeft gedaan van € 500 miljoen.Risico's
Stedin staat de komende jaren voor grote investeringen in het netwerk om de energietransitie mogelijk te maken. Het netwerk staat net zoals in de rest van Nederland onder druk. Dit kan tot afschakelen leiden. Het risico is dat niet op korte termijn tot resultaten leidt en de doelen van energietransitie niet tijdig worden behaald.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2025
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 3.270 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 3.342 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 4.912 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 5.178 miljoen
Resultaat over 2023
€ 44 miljoen
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Naam
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering van de Wsw ondergebracht bij de Werkbedrijf de Binnenbaan. Daarnaast voert het Werkbedrijf de Binnenbaan re-integratiewerkzaamheden uit. De gemeente Leidschendam-Voorburg is voor 1% eigenaar van de Binnenbaan.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt door middel van een afgevaardigde wethouder vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA).
Belang in verbonden partij
1%
Overige deelnemers
Zoetermeer (98%), Rijswijk (1%) en Leidschendam-Voorburg (1%).
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
In 2021 is het Werkbedrijf de Binnenbaan opgestart. Waar afgelopen twee jaar in het teken hebben gestaan van oprichten en stabiliseren van de onderneming, hebben de gemeente en de Binnenbaan in 2023 gesproken over het optimaliseren van de resultaten voor Wsw, nieuw beschut en re-integratie.
Risico's
De gemeente loopt geen financieel risico op het Werkbedrijf de Binnenbaan B.V. Het risico op een negatief exploitatieresultaat ligt in het geheel bij de grootaandeelhouder gemeente Zoetermeer.
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.471.776
Spiegeling afwegingskader
Per 1 januari 2021 is het nieuwe Werkbedrijf gestart. Gemeente Leidschendam - Voorburg heeft een inkooprelatie met dit Werkbedrijf. De huidige afspraken zijn vastgelegd in verschillende dienstverleningsovereenkomsten. Deze kennen een looptijd van 5 jaar. In aanloop tot een besluit op een volgende contractperiode zal in 2024 worden gespiegeld aan het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 3.342.000
Eigen vermogen 31-12-2023
ntb
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 5.178.000
Vreemd vermogen 31-12-2023
ntb
Resultaat over 2023
ntb