Tot dit taakveld behoren taken op het gebied van openbaar vervoer en bijbehorende (omvangrijke) infrastructurele voorzieningen:
- Bus, tram en metro.
- Taxivervoer.
- Voorzieningen en informatievoorziening ter ondersteuning van het openbaar vervoer.
- Bushalte of -station, tramhalte, metrostation, multimodaal knooppunt.
- OV experimenten .
Wat gaan we ervoor doen?
De gemeente streeft naar een geleidelijke mobiliteitstransitie met duurzame mobiliteit. Het openbaar vervoer is daarom een belangrijke pijler onder de bereikbaarheid van de gemeente. In het grootste deel van de gemeente wordt het openbaar vervoer verzorgd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In Stompwijk is de Provincie Zuid-Holland verantwoordelijk. Verder verzorgt welzijnsorganisatie Woej een busdienst in de delen van Leidschendam die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden bediend; de gemeente verleent hiervoor subsidie. |
---|
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Als gemeente dragen wij actief bij aan het MIRT-Programma Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag en aan MIRT Verkenning Central Innovation District (CID). Eind mei/ begin juni 2023 hebben de gemeenteraden van Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Den Haag ingestemd met de voorkeursvariant van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) dat Den Haag Centraal via de Binckhorst met station Voorburg, Rijswijk en Delft verbindt. De afspraken tussen Rijk, regio en de gemeenten Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Den Haag zijn op 6 november 2023 vastgelegd in de Bestuursovereenkomst Bereikbaarheid CID Binckhorst. Hierbij is er bij inpassing van het OV bijzondere aandacht voor de kwaliteit van de leefomgeving en verkeersveiligheid. We pakken een proactieve rol in de regio onder andere bij het Transitieprogramma OV en Corona, waarbij de daling van het OV-gebruik als gevolg van Corona zoveel mogelijk wordt opgevangen. De MRDH heeft het programma nog in december 2023 afgerond. Het MRDH programma onder portefeuille Exploitatie openbaar vervoer (ingevuld door de wethouder van Leidschendam-Voorburg) is in december 2023 afgerond. Door een geslaagde lobby voor extra middelen (de zogenaamde ‘Bikker-gelden’) vanuit onder andere de MRDH zijn de tarieven voor openbaar vervoer in 2024 niet verhoogd. Wij zetten in op het beoordelen van de Vervoersplannen eind 2023 en verder. Vervoerders zoals HTM herstellen in de loop van 2024 hun oorspronkelijke dienstregeling. Voor Leidschendam-Voorburg gaat het daarbij om het herstel van de oude frequenties, van 2019, op tramlijn 19. In 2023 is nog geen Vervoersplan opgeleverd omdat het transitieprogramma OV en corona nog van kracht was. Met het besluit van 15 november 2023 is dit programma afgesloten en herstelt de HTM in de loop van 2024 haar oorspronkelijke dienstregeling. Voor 2025 wordt het reguliere proces met Vervoersplannen weer gevolgd. Inzet van alle partijen is het vaker laten rijden van tramlijn 19 waarbij de grootste uitdaging in het personeelsvraagstuk zit. We zetten ons in op verbetering van bereikbaarheid van de Mall per OV (zie ook beoordeling vervoersplannen 2023 en verder). Tarieven voor het openbaar vervoer worden in 2024 niet verhoogd. Medio 2023 is gestart met een nieuwe mobiliteitsaanpak voor de Mall: naast Verkeersmanagement wordt ingezet op parkeerregulering en mobiliteitstransitie. Gebruik van fiets en OV worden gestimuleerd. De tramhalte aan de Heuvelweg wordt verbeterd en de HTM zet in op het vaker rijden van tramlijn 19, zoals vóór Corona het geval was. |
---|
Acties
Acties 2023 | Status | |
---|---|---|
De gemeente maakt zich samen met omwonenden en belanghebbenden hard voor een goede en veilige inpassing van het OV vanuit de Binckhorst naar en door Voorburg West. | ||
Deelnemen aan het MIRT-Programma Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag en aan MIRT Verkenning Central Innovation District (CID). | ||
Een proactieve rol pakken in de regio en inzet (in MRDH-verband) op het Transitieprogramma OV en Corona, waarbij de daling van het OV-gebruik als gevolg van Corona zoveel mogelijk wordt opgevangen (vooralsnog 2023 en 2024). | ||
Inzet op verbetering van bereikbaarheid van de Westfield Mall of The Netherlands per OV. | ||
Implementatie van automatisch rijdende OV-shuttle tussen station Mariahoeve en Westfield Mall of the Netherlands door onder meer uitvoering van infrastructurele aanpassingen. | ||
Beoordelen de Vervoersplannen eind 2023 en verder. Deze dienstregelingen gaan jaarlijks rond medio december in en worden rond de zomer voorbereid. Doorgaans kunnen gemeenten zienswijzen indienen. | ||
Aan de raad voorleggen van de voorkeursvariant masterplan bereikbaarheid CID Binckhorst. |
Toelichting acties:
Implementatie van automatisch rijdende OV-shuttle tussen station Mariahoeve en Westfield Mall of the Netherlands door onder meer uitvoering van infrastructurele aanpassingen |
---|
Wat heeft het gekost?
Openbaar vervoer | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 57 | 0 | 57 | 69 | -13 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -57 | 0 | -57 | -69 | -13 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hangen samen met de beleidsadvisering, kapitaallasten en toegerekende ambtelijke inzet op het gebied van openbaar vervoer.
Verbonden partij(en)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
---|
Doelstelling |
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werkten in 2023 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |
Ontwikkelingen |
In 2023 is de Strategische Agenda van de MRDH vastgesteld. Belangrijk onderdeel hiervan is het Herstellen van het OV-systeem (opdracht 6). Het Transitieprogramma OV en Corona is eind 2023 afgerond, waarmee opdracht 6 is vervuld. Het herstel van het aantal reizigers zet gestaagd door. Vervoerders bereiden inmiddels weer, net als vóór de Corona-pandemie- nieuwe vervoersplannen voor. |